Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Rola ubezpieczeń w zarządzaniu ryzykiem cybernetycznym. Odpowiadamy na najważniejsze pytania

Dynamiczny rozwój biznesów online oraz podłączonych do sieci systemów informatycznych, niesie za sobą wiele korzyści. Jednocześnie jednak generuje liczne zagrożenia dla firm, pośród których najpoważniejsze dotyczą ataków hakerskich. Ilość cyberprzestępców rośnie zastraszającym tempie i równie szybko ewoluują metody ich działania, co bardzo utrudnia ochronę firmowych zasobów IT oraz transakcji bezgotówkowych. Sytuacja ta sprawia, że z każdym rokiem obserwujemy wzrost znaczenia ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego. W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z rolą tych produktów ubezpieczeniowych. Sprawdź już teraz, przed jakimi zdarzeniami mogą chronić oraz dlaczego warto w nie inwestować!

Dlaczego zarządzanie ryzykiem cybernetycznym jest tak ważne?

W dzisiejszych czasach praktycznie każda firma musi mierzyć się z  ryzykiem cybernetycznym. Nie do tyczy to już tylko przedsiębiorstw skupiających się wyłącznie na działalności online lub wykorzystujących rozbudowane systemy informatyczne. Obecnie każdy przedsiębiorca korzysta ze smartfonów, komputerów oraz sieci internetowej, a to oznacza, że potencjalnie może on być celem ataku cyberprzestępcy. Jednak dlaczego zarządzanie ryzykiem cybernetycznym jest tak istotne?

Wynika to z dużej szansy wystąpienia bardzo negatywnych skutków tzw. cyber incydentu. Każde takie zdarzenie może wiązać się z:

  • ogromnymi kosztami grożącymi nawet utratą płynności finansowej – np. atak DDoS skutkujący długą przerwą w działaniu serwerów, która całkowicie uniemożliwia firmie świadczenie usług,

  • poważnymi stratami wizerunkowymi – często konsekwencją tego jest masowy odpływ kontrahentów,

  • problemami natury prawnej – np. roszczenia klientów firmy w  związku z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych.

Z powyższych powodów znaczenie ubezpieczeń w zarządzaniu ryzykiem cybernetycznym bardzo szybko rośnie. Polisy te coraz częściej są istotnym elementem strategii bezpieczeństwa przedsiębiorstw. Ich celem jest maksymalne możliwe złagodzenie negatywnych skutków cyber incydentów.

Najważniejsze aspekty ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego

Szybko rosnąca popularność tych ubezpieczeń sprawia, że oferuje je dziś zdecydowana większość TU. Co więcej, ubezpieczyciele intensywnie pracują nad rozwojem tych produktów, starając się odpowiadać na ciągle zmieniające się potrzeby firm w zakresie zarządzania ryzykiem cybernetycznym. Aspekt ten, w połączeniu z  coraz większym naciskiem na personalizację polis, sprawia, że każda multiagencja ubezpieczeniowa może precyzyjnie dopasowywać zakres ochrony do rodzajów zagrożeń, na jakie narażone jest przedsiębiorstwo.

Głównym elementem składowym tych produktów ubezpieczeniowych jest ochrona na wypadek ataku cybernetycznego (np. DDoS i ransomware). W  jej ramach, po wystąpieniu zdarzenia ubezpieczyciel pokryje koszty związane np. z odtworzeniem uszkodzonego systemu informatycznego, zapłatą okupu za zaszyfrowane dane czy wynikające z konieczności poinformowania klientów o incydencie RODO. Może on także sfinansować wdrożenie rozwiązań ograniczających ryzyko wystąpienia ponownego ataku w przyszłości.

Oprócz tego ubezpieczenie od ryzyka cybernetycznego powinno zapewniać ochronę związaną z:

  • poniesieniem kosztów prawnych wynikających z postępowań sądowych po cyber incydencie (np. wynajęcie adwokatów),

  • utratą reputacji przedsiębiorstwa – pieniądze wydane na działania mające na celu ograniczenie spadku zaufania do firmy, a  w późniejszym czasie do jego odbudowy,

  • koniecznością czasowego zawieszenia działalności i wynikających z tego strat finansowych.

Kluczowym elementem ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego jest również odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy. Ubezpieczyciel powinien wziąć na siebie koszty związane z ewentualnymi roszczeniami osób trzecich poszkodowanych w wyniku cyberataku.

Przypadki wycieków danych

Warto pamiętać o tym, że konsekwencje ataków cybernetycznych mogą być bardzo nieprzyjemne nie tylko dla firm, ale także ich klientów. Niestety często celem działania internetowych przestępców są bazy z wrażliwymi danymi osobowymi. Przykładem tego jest spektakularny incydent, z jakim w 2019 roku zmierzył się morele.net. Hakerzy wykradli z serwerów informacje o ponad 2,5 milionach użytkowników sklepu internetowego tej firmy. Podobny los spotkał platformę Vinted w roku 2022, choć w tym przypadku skala kradzieży była zdecydowanie mniejsza.

W skutek obu tych zdarzeń do złodziei trafiły wrażliwe dane, które później mogły być wykorzystane np. w procederach związanych z wyłudzaniem pieniędzy. Jednocześnie konsekwencją ataków cybernetycznych był spadek zaufania do obu powyższych firm. Niestety dobry wizerunek można stracić w zaledwie jeden dzień, a  na jego odbudowanie nierzadko potrzeba nawet lat i do tego ogromnych środków finansowych.

Z groźnymi wyciekami danych zmagają się nie tylko przedsiębiorcy, ale także instytucje państwowe. W roku 2016 mieliśmy w Polsce niebezpieczne zdarzenie, jakim był wyciek danych z bazy PESEL – złodzieje przejęli wrażliwe informacje o milionach Polaków. Z  kolei relatywnie niedawno, gdyż w 2021 roku, na rosyjskich forach internetowych opublikowano dane wojskowe związane m.in. ze stanem technicznym sprzętu polskiej armii. Wcześniej wykradziono je z  serwerów Ministerstwa Obrony Narodowej. Informacje te są bezcenne dla służb obcych państw, gdyż pozwalają np. na dokładną ocenę zdolności obronnych kraju.

Jak dobrać odpowiednią polisę cybernetyczną?

Biorąc pod uwagę powyższe przykłady, należy podkreślić, że rolą ubezpieczeń cybernetycznych nie jest ochrona przed wyciekami wrażliwych danych. Firmy oraz instytucje publiczne muszą we własnym zakresie zadbać o związane z tym bezpieczeństwo. Wiąże się to z  koniecznością wdrażania m.in. odpowiednich rozwiązań technologicznych i stałego ich unowocześniania w związku z  pojawianiem się nowych cyber zagrożeń. Kluczowe jest również kompleksowe monitorowanie sieci oraz odpowiednie zarządzanie uprawnieniami dla pracowników w zakresie dostępu do baz danych.

Rolą ubezpieczeń cybernetycznych jest ograniczanie negatywnych skutków takich ataków poprzez wspieranie procesów zarządzania kryzysowego w momencie pojawienia się zagrożenia. Ubezpieczyciele finansują związane z tym działania, co ułatwia firmom oraz instytucjom wychodzenie z trudnej sytuacji i chroniąc je przed finansową odpowiedzialnością za szkody na osobach trzecich.

Z powyższego powodu ważne jest, aby odpowiednio dopasować do potrzeb ubezpieczenie od ryzyka cybernetycznego. W tym celu trzeba przede wszystkim dokładnie określić rodzaje zagrożeń, które w  dużej mierze uzależnione są od specyfiki prowadzonego biznesu. W  kolejnym kroku należy upewnić się, że znajdują się one w  zakresie ochrony w wybranej polisie. Kluczowe jest także oszacowanie realnych strat, jakie mogą wynikać z ataków cybernetycznych – ułatwia to dobór optymalnej sumy ubezpieczenia.

Oprócz tego wybierając polisę, warto zwrócić uwagę na:

  • listę wyłączeń, czyli zdarzenia wykluczone z ochrony,

  • dodatkowe usługi ułatwiające zarządzanie kryzysowe – np. pomoc prawna i wynajęcie specjalisty, który wykona audyt IT,

  • elastyczność ubezpieczenia – najlepiej, jeśli warunki ochrony można zmieniać w trakcie trwania umowy, aby dopasować je do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa.

Zastanawiasz się, jak wyróżnić się na rynku ubezpieczeń? Dołącz do MSM.pl!

Ubezpieczenia od ryzyka cybernetycznego są bardzo perspektywiczne. Z  dużym prawdopodobieństwem dalej będą się one dynamicznie rozwijać, a i rosnąć będzie zainteresowanie nimi. Jednak aby zachęcić do zakupu tych produktów, należy mieć możliwość precyzyjnego dopasowywania zakresu ochrony do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorcy. Jesteś związany z tą branżą i  zastanawiasz się, jak osiągnąć ten cel? Umożliwi Ci to praca w agencji ubezpieczeniowej MSM.pl – dołącz do nas już dziś i zyskaj ogromne możliwości w zakresie sprzedaży tych polis! Z  nami będziesz mógł oferować firmom najnowocześniejsze rozwiązania. Zapewniamy dostęp do ofert aż 30 najlepszych TU, nowoczesnego systemu informatycznego oraz profesjonalnego wsparcia specjalistów z branży, którzy pomogą Ci na każdym etapie sprzedaży ubezpieczeń.

Kim jesteśmy?

MSM to innowacyjna multiagencja sieciowa sprzedająca najlepsze ubezpieczenia. Ogromne doświadczenie, wielka wiedza, dbałość o zadowolenie Klientów oraz Multiagentów ubezpieczeniowych, a także intuicyjny CRM ubezpieczeniowy sprawia, że warto współpracować z naszą multiagencją.

Dołącz do nas na: Facebook Linkedin