Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Odszkodowanie w godzinę? SI rewolucjonizuje likwidację szkód

technologia Odszkodowanie komunikacja

Sztuczna inteligencja zaczyna już naprawdę mocno kształtować cały polski rynek ubezpieczeń. Obecnie ubezpieczyciele szczególnie intensywnie pracują nad zaawansowaną technologią mającą usprawnić proces zgłaszania i oceniania szkód. W konsekwencji odszkodowania mogą zostać wypłacane dużo szybciej.

W PZU szkodę komunikacyjną ocenia SI

Kilka dni temu PZU poinformowało, że program pilotażowy wykorzystania SI w obsłudze szkód komunikacyjnych zakończył się sukcesem. W czasie testów algorytm SI przeanalizował dokumentację dotyczącą ponad 20 000 szkód, by obecnie być w stanie samodzielnie ocenić zakres konkretnej szkody i metody jej likwidacji. Wszystko to na bazie uczenia maszynowego i automatycznej analizie obrazów.

Wystarczy tylko pół minuty, aby SI przeanalizowało całą dokumentację techniczną i określiło zakres szkód na podstawie zdjęć. Wykorzystanie takiej technologii ogranicza koszty i sprawia, że odszkodowania mogą być wypłacane znacznie szybciej.

PZU podkreśla, że w przyszłości można się spodziewać kolejnych nowinek technologicznych, a wykorzystanie SI będzie miało coraz większy wpływ na rozwój całej branży ubezpieczeniowej.

W Warcie szkody mogą być przyjmowane przez SI

Zajście szkody nigdy nie jest niczym przyjemnym i często jest źródłem stresu. Stres ten może być potęgowany, jeśli dodzwonienie się do towarzystwa ubezpieczeniowego jest poprzedzone długim oczekiwaniem na wolnego konsultanta.

Warta chce zlikwidować ten problem przy udziale nowoczesnej technologi, która aktualnie jest w fazie testów. Podstawowe informacje na temat szkody w czasie kontaktu telefonicznego mają być zbierane przez SI, a dopiero w  kolejnym kroku ma następować rozmowa z „prawdziwym” konsultantem. Takie rozwiązanie ma ograniczyć czas oczekiwania na zgłoszenie szkody i sprawić, by konsultanci mogli skupić się na kompleksowej obsłudze klienta.

Ponadto Warta także pracuje nad sztuczną inteligencją, która ma analizować szkody komunikacyjne i obliczać wysokość odszkodowania.

Compensa także stawia na digitalizację zgłaszania szkód

Compensa również wykorzystuje nowoczesne technologie, a  szczególnie w obszarze związanym z likwidacją szkód komunikacyjnych. Ten ubezpieczyciel postawił na technologie mobilne i zgłaszanie szkód za pomocą aplikacji. Poszkodowany ma więc tylko załączyć zdjęcia, wskazaną dokumentację oraz opisać szkodę i podać numer konta. Łącznie nie powinno zająć to więcej niż kilka minut, a potrzebne do tego jest w zasadzie tylko urządzenie z dostępem do Internetu.

Ulepszenia z użyciem wysoce zaawansowanych technologii w Compensie mają być jednak dużo szersze. Program innowacji tego ubezpieczyciela liczy bowiem ponad 40 równolegle prowadzonych projektów oraz inicjatyw, których celem jest digitalizacja firmy.

Co to znaczy dla Klientów?

Wykorzystanie technologii przy likwidacji szkód dopiero się rozpoczyna, jednak już teraz widać, jak dużo korzyści może przynieść. Nowa technologia to szansa na znaczne ograniczenie kosztów ubezpieczycieli, co może doprowadzić do obniżki cen za polisy.

Digitalizacja to przede wszystkim jednak zwiększenie wygody i przyspieszenie wypłaty odszkodowań dla poszkodowanych. Być może już niedługo wypłatę odszkodowania będzie można otrzymać np. już w godzinę od momentu jej zgłoszenia. Co równie ważne sztuczna inteligencja szkody wycenia na podstawie obiektywnych przesłanek, a jej wyliczenia mogą być niezwykle precyzyjne.

Cała branża wdraża nowe technologie

Nie tylko PZU, Warta i Compensa korzysta z nowoczesnych rozwiązań. Allianz, Gernali, Uniqa i wszystkie inne czołowe towarzystwa ubezpieczeniowe także wdrażają innowacje technologiczne. Sztuczna inteligencja, inteligentne boty, skomplikowane algorytmy już dziś odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu wielu aspektów rynku ubezpieczeń, a ich znaczenie będzie stale rosło.

Szeroko pojęte nowe technologie to także wyzwanie, ale i szansa dla pracowników branży ubezpieczeniowej, w tym Multiagentów na automatyzacje swojej pracy i zwiększenie sprzedaży.


Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów