Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Własny biznes ubezpieczeniowy w programie partnerskim

Współpraca Sukces Firmy

Swój własny biznes ubezpieczeniowy można założyć i prowadzić na różne sposoby. Skorzystanie z programu partnerskiego, czyli nawiązanie współpracy z dużą i doświadczoną multiagencją ubezpieczeniową jest jednym z nich. Na czym jednak taki program partnerski w ubezpieczeniach polega i czy na pewno się opłaca?

Czy ubezpieczenia to dobry biznes?

Własna multiagencja ubezpieczeniowa może okazać się strzałem w dziesiątkę. Potencjał dochodowy jest tu wręcz nieograniczony, a koszty założenia i prowadzenia biznesu relatywnie niskie. Praca w  ubezpieczeniach cieszy się też sporym poważaniem, a branża odporna na wahania koniunktury.

Z drugiej strony, tak jak każdy biznes, tak i własna agencja ubezpieczeń wiąże się z ryzykiem. Najwięcej wyzwań występuje w pierwszych miesiącach działalności, a ważne decyzje podejmuje się jeszcze wcześniej. Kluczowe jest tu wybranie odpowiedniego modelu biznesowego.

Biznes ubezpieczeniowy – czy warto współpracować?

Agencję ubezpieczeniową można założyć samemu od zera lub też we współpracy z innym podmiotem. Ta pierwsza opcja czasem wydaje się atrakcyjniejsza. Naturalnie nic też nie stoi na przeszkodzie, aby biznes rozpocząć bez niczyjego wsparcia. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że rynek ubezpieczeń jest nie tylko ogromny, ale też konkurencyjny. W obecnych realiach trzeba spełnić szereg warunków, by mieć szansę rozwinąć multiagencję ubezpieczeniową. Przede wszystkim trzeba opracować, wdrożyć, zoptymalizować i zautomatyzować system CRM, procesy rozliczania polis, procedury zapewniające zgodność działalności z prawem (np. RODO) itp.

Trzeba też nawiązać współpracę na korzystnych warunkach z towarzystwami ubezpieczeniowymi, co w przypadku początkującego biznesu wcale nie jest takie proste. Każdy ubezpieczyciel ma przecież nawiązaną współpracę z mnóstwem multiagencji, a najwięcej uwagi przykłada do tych, które od lat generują dużą sprzedaż.

Alternatywą dla budowania swojego biznesu ubezpieczeniowego od zera jest nawiązanie współpracy z multiagencją, która działa już na rynku w ramach programu partnerskiego. Takie podejście eliminuje wiele problemów, ponieważ można skorzystać z know-how i sprawdzonych narzędzi. Duża, doświadczona multiagencja ma też znacznie lepszą pozycję negocjacyjną wobec towarzystw ubezpieczeniowych.

Program partnerski, a niezależność swojego biznesu

Należy wiedzieć, że program partnerski to co innego niż franczyza. We franczyzie franczyzobiorca jest zobligowany do spełnienia wielu istotnych wymagań franczyzodawcy. Przykładowo franczyzobiorca zwykle musi do prowadzić biznes pod logiem franczyzodawcy. Innymi słowy, franczyzobiorca często nie może podejmować samodzielnych decyzji biznesowych.

Program partnerski w  ubezpieczeniach polega zaś na nawiązaniu współpracy pomiędzy dwiema firmami, jednak obie z nich pozostają niezależne. Z  tego powodu ubezpieczeniowy program partnerski sprawdza się w wielu sytuacjach. W ten sposób można z łatwością połączyć działalność z kilku branż i np. sprzedawać ubezpieczenia oraz oferować produkty pożyczkowe.

Program partnerski ubezpieczenia – co sprawdzić?

Naturalnie, przed rozpoczęciem współpracy podpisuje się umowę. W niej powinny znajdować się zapisy precyzyjnie określające zasady kooperacji. Szczególnie istotne jest to, by w umowie znalazł się zapis gwarantujący niezależność baz klientów. Zanim jednak podpisze się umowę, to należy wybrać odpowiednią multiagencję do nawiązania współpracy. Takowa powinna oferować:

  • System informatyczny CRM. Takie oprogramowanie zapewnia dostęp do ofert, polis i innych danych. CRM dedykowany branży ubezpieczeniowej znacznie usprawnia pracę i prowadzenie biznesu.

  • Porównywarka ofert ubezpieczeń komunikacyjnych. To narzędzie umożliwia zestawienie ze sobą propozycji ubezpieczeń różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Wystarczy do tego tylko kilka kliknięć, co pozwala zaoszczędzić czas i błyskawicznie przedstawić klientowi optymalną propozycję polisy.

  • Rozliczanie polis i prowizji, co zwykle odbywa się przez wbudowany moduł w system CRM. Automatyzacja procesu rozliczania to także duża oszczędność czasu. Ważne jest też to, by multiagencja przekazywała raporty rozliczeń.

  • Działania marketingowe online. Internet, w tym social media stają się coraz ważniejszym kanałem komunikacji z klientami, a nawet sprzedawania ubezpieczeń. Można powiedzieć, że marketing internetowy to już niemal konieczność w każdym biznesie ubezpieczeniowym.

  • Konkursy, nagrody i wspólne wyjazdy. Z czysto biznesowego punktu widzenia nie jest to absolutnie konieczne, jednak wspólne spotkania i  aktywność zwiększają integracje oraz satysfakcje z pracy.

  • Szkolenia online – choć szkolenia stacjonarne nadal są praktykowane, to jednak wiedzę o ubezpieczeniach i zmianach rynkowych coraz częściej czerpie się z webinarów. Prowadzą je doświadczeni specjaliści (w tym pracownicy towarzystw ubezpieczeniowych). Pomocny okazuje się też dostęp do specjalistycznej interaktywnej i cyklicznie aktualizowanej bazy wiedzy ubezpieczeniowej.

  • Zagwarantowanie bezpieczeństwa danych osobowych klientów. To konieczne między innymi ze względu na prawo. Nieprzestrzeganie przepisów mogłoby zakończyć się sporymi problemami, w tym finansowymi. Ważne jest to, by dane były przetwarzane zgodnie z procedurami w  sposób automatyczny, np. przez system CRM.

  • Helpdesk. Pomoc doświadczonych specjalistów produktowych może okazać się nieoceniona, zwłaszcza na początku prowadzenia biznesu w  ubezpieczeniach. Tacy specjaliści powinni wspierać merytorycznie (np. doradzić w wyborze odpowiedniej oferty) i technicznej (np. tłumacząc działanie kalkulatora w wybranym towarzystwie ubezpieczeniowym). Jeszcze lepiej, gdy mają oni doświadczenie w  załatwianiu dodatkowych zniżek do ofert ubezpieczeń.

  • Kooperacje z  dużymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Dobra multiagencja ubezpieczeniowa powinna oferować możliwość sprzedaży polis od kilkunastu ubezpieczycieli, w tym liderów rynkowych, czyli PZU, Warta, Allianz oraz Hestia. Dostęp do szerokiej grupy towarzystw ubezpieczeniowych to czynnik, który często decyduje o tym, czy uda się pozyskać klienta.

  • Możliwość wystawiania polis zdalnie. Z różnych przyczyn wzrasta zainteresowanie ubezpieczeniami zawieranymi przez Internet. Pomocny jest więc dostęp do systemu (mogącego też być częścią CRM), który umożliwia wystawienie polisy online.

Dobry program partnerski w ubezpieczaniach, spełniający powyższe kryteria, pozwala skupić się na tym, co najważniejsze w tym biznesie, a więc sprzedaży.

Multiagencja ubezpieczeniowa prowizje

Jeszcze jednym elementem, na który należy zwrócić uwagę przy zakładaniu własnego biznesu ubezpieczeniowego w ramach partnerskiego programu, jest wysokość prowizji. Prowadząc agencję ubezpieczeniową, zarabia się przecież na prowizji otrzymywanej za każdą sprzedaną polisę.

Poszczególne multiagencje prowadzące program partnerski, oferują różny poziom prowizji. Różnice w ujęciu procentowym mogą wydawać się niewielkie, ale mają ogromne znacznie. Nawet różnica na poziomie ułamku procenta, po mijających miesiącach i latach oraz setkach i  tysiącach sprzedanych polis, mocno odbija się na uzyskiwanych zyskach.

Na ogół w  programach partnerskich wyższe prowizje oferują duże multiagencje z długim stażem rynkowym. Wynika to między innymi z tego, że takie multiagencje mogą poszczycić się wysokim wolumenem sprzedaży, co wzmacnia ich pozycje podczas ustalania warunków z  towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Własny biznes ubezpieczeniowy – zarobki i  koszty

Koszty założenia i prowadzenia biznesu ubezpieczeniowego są relatywnie niskie, zwłaszcza jeśli nawiąże się współpracę w  ramach programu partnerskiego (wtedy to odpada np. koszt inwestycji w  oprogramowanie CRM). W zasadzie do założenia multiagencji ubezpieczeniowej potrzebny jest tylko komputer, telefon, drukarka, dostęp do Internetu i przynajmniej kilkanaście metrów kwadratowych powierzchni biurowej.

O ile koszty (a więc i ryzyko) z założenia i prowadzenia biznesu w ubezpieczeniach można łatwo i precyzyjnie określić, o  tyle dochody bywają różne. W pewnym uogólnieniu można jednak powiedzieć, że:

  • Ubezpieczenia to dochodowa branża. W dodatku jest ona odporna na kryzys gospodarcze, co stabilizuje sytuację finansową przedsiębiorstwa.

  • Polski rynek ubezpieczeń stopniowo rośnie i wciąż ma ogromny potencjał. Wraz z jego wzrostem powinny też rosnąć dochody ludzi związanych z branżą.

  • Dochody są zależne od typu sprzedawanych polis. Zazwyczaj specjalizacja w ubezpieczeniach życiowych przynosi wyższe wynagrodzenie niż np. sprzedawanie wyłącznie OC komunikacyjnego.

  • Poziom zarobków systematycznie rośnie z upływającym czasem. W pierwszych miesiącach nowo-powstały biznes ubezpieczeniowy raczej nie zapewnia gigantycznych przychodów. Wszystko zmienia się, gdy uda się zbudować odpowiedni portfel klientów. Wielu z nich wraca po to, by wznowić polisę lub kupić ubezpieczenie innego rodzaju. To wpływa na wielkość sprzedaży, a  więc i na otrzymywaną prowizję.

  • Rozwijanie sieci sprzedażowej, np. przez nawiązanie współpracy z OFWCA mocno przekłada się na wynik finansowy własnej multiagencji ubezpieczeniowej.

W praktyce, tak jak w każdej branży, tak i w biznesie ubezpieczeniowym rozpiętość dochodów jest duża. Co jednak najważniejsze, poziom zarobków zależy przede wszystkim od własnego zaangażowania w rozwój interesu.

Program partnerski ubezpieczenia MSM

Jako multiagencja ubezpieczeniowa MSM, działamy już od 10 lat. Przez ten czas nawiązaliśmy współpracę z  wszystkimi czołowymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Od lat prowadzimy też program partnerski. W całym kraju z naszym wsparciem działa sieć biur partnerskich oraz ponad tysiąc doradców ubezpieczeniowych.

Zachęcamy do niezobowiązującego kontaktu wszystkich, którzy chcą otworzyć własny biznes ubezpieczeniowy i potrzebują wsparcia. Zapewniamy dedykowany branży system CRM naszego autorstwa. Stale rozwijamy oprogramowanie, wraz ze zmieniającym się rynkiem, prawem oraz potrzebami biur partnerskich, klientów i agentów.

Naszym największym atutem są jednak ludzie. Tworzymy zespół profesjonalistów i pasjonatów ubezpieczeń z wieloletnim doświadczeniem w branży. Znając niuanse rynku, zapewniamy sprawne wsparcie w praktycznie każdej sytuacji.

Zacznij własny biznes ubezpieczeniowy

W programie partnerskim MSM!

Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów