Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Przyszłość personalizacji w ubezpieczeniach - jak dostosować oferty do indywidualnych potrzeb klientów?

W przeciągu zaledwie jednej dekady rynek ubezpieczeń przeszedł wiele rewolucyjnych zmian związanych z cyfrową transformacją. W  ich efekcie doszło do zatarcia granic pomiędzy pracą doradcy ubezpieczeniowego w klasycznej formie a opartej o nowoczesne technologie – dziś obie z nich wzajemnie się uzupełniają. Doprowadziło to do istotnych zmian w zakresie sposobu funkcjonowania firm związanych z tą branżą firm, zarządzania ich ryzykiem oraz komunikacji. Jednak kluczowym celem tej transformacji jest personalizacja w ubezpieczeniach, gdyż przynosi ona ogromne korzyści zarówno TU, jak i ich klientom. W artykule specjaliści z branży wyjaśniają, dlaczego jest to tak istotne oraz jak nowoczesne technologie rewolucjonizują rynek ubezpieczeniowy – sprawdź już teraz!

Personalizacja w ubezpieczeniach – co to właściwie oznacza?

Pod pojęciem personalizacji w ubezpieczeniach kryje się przede wszystkim jak najprecyzyjniejsze dopasowanie ofert do potrzeb oraz możliwości finansowych klientów. Nowoczesne polisy są więc bardzo elastycznymi produktami. Ubezpieczyciele oferują szerokie możliwości ich konfiguracji m.in. pod kątem zakresu ochrony oraz sum ubezpieczeniowych, dzięki czemu osoba kupująca ubezpieczenie zyskuje pewność, że płaci za to, czego faktycznie potrzebuje. Oprócz dużych możliwości personalizacji charakterystyczną cechą nowoczesnych polis jest także przejrzystość w zakresie warunków związanych z nimi umów (np. regulaminy pozbawione skomplikowanej terminologii znanej wyłącznie środowisku prawniczemu).

Intensyfikacja dążenia do maksymalnej personalizacji polis wynika z  wielu aspektów, w tym m.in. z wchodzenia na rynek ubezpieczeń osób z tzw. pokolenia Z, czyli urodzonych w latach 1997-2012. Ludzi tych cechuje unikalne podejście do życia i tym samym niespotykane do tej pory potrzeby. Jednocześnie bardzo szanują oni swój prywatny czas, dlatego ważne jest dla nich to, aby proces zakupu produktów był możliwie najmniej skomplikowany i szybki.

Duże zaangażowanie rynku w personalizację ubezpieczeń wynika także z tego, że oferowanie polis dobrze dopasowanych do potrzeb klientów, ułatwia zarządzanie ryzykiem. Tym samym przynosi to wymierne korzyści finansowe towarzystwom ubezpieczeniowym. Aspekt ten, w połączeniu z satysfakcją klienta sprawia, że osiągnięcie tego celu jest kluczem do sukcesu w świecie ubezpieczeń.



Technologie, które rewolucjonizują rynek ubezpieczeń

Kluczową rolę w transformacji cyfrowej rynku ubezpieczeń odgrywa technologia AI. Sztuczna inteligencja bardzo szybko się dziś rozwija, a jej wykorzystanie w firmach otwiera ogrom nowych możliwości rozwoju. W przypadku branży ubezpieczeniowej pozwala ona przede wszystkim na ulepszenie procesów związanych z  personalizacją polis. Wszystko to za sprawą dużo lepszego zrozumienia danych.

AI ma bowiem stale rosnące możliwości w zakresie analizy Big Data. Dzięki temu TU mogą coraz precyzyjniej dopasowywać produkty ubezpieczeniowe do potrzeb swoich klientów, spełniając tym samym ich oczekiwania. Jednocześnie analizowanie ogromnych zbiorów danych znacząco ułatwia szacowanie ryzyka. Dodatkowo pozwala nawet na prognozowanie nowych, przyszłych zagrożeń, które potencjalnie mogą mieć istotny wpływ na branżę.

Sztuczna inteligencja niesie za sobą wiele korzyści także dla agentów – dzięki niej praca w ubezpieczeniach jest coraz łatwiejsza. Doradcy ubezpieczeniowi mają znacznie więcej czasu na zajmowanie się tym, co najważniejsze, a więc pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie dobrych i długofalowych relacji z  obecnymi. Wszystko to za sprawą automatyzacji wielu procesów związanych ze sprzedażą oraz obsługą polis.

Narzędzia informatyczne wykorzystujące technologię AI mogą m.in.:

  • samodzielnie personalizować oferty ubezpieczeń,

  • przyjmować zapytania od klientów,

  • przetwarzać roszczenia zgłaszane przez ubezpieczonych.

Dlaczego personalizacja to wygrana dla obu stron?

Jak wynika z raportu (plik pdf) opublikowanego w 2018 roku przez Polską Izbę Ubezpieczeń, dotyczącego cyfryzacji ubezpieczeń w Polsce, już w  tamtym okresie konsumenci cenili sobie wykorzystywanie nowoczesnych technologii w tej branży. Aż 62% badanych klientów było zadowolonych z przebiegu procesów związanych z zakupem polis, które wspierała AI. Doceniali oni także korzyści płynące z  wykorzystania tej technologii, w tym efektywną personalizację ofert ubezpieczeń. Podkreślić należy tutaj fakt, że choć od tamtej pory minęło relatywnie niewiele czasu, tak sztuczna inteligencja bardzo się rozwinęła, oferując dziś znacznie więcej możliwości.

Klienci cenią sobie personalizację, gdyż dzięki niej dostają dokładnie to, czego oczekują – ochronę ubezpieczeniową w  interesującym ich zakresie bez konieczności płacenia za to, co jest im niepotrzebne. Z kolei ubezpieczyciele zyskują narzędzia do precyzyjniejszej oceny ryzyka, co przekłada się na oszczędność pieniędzy. Dodatkowo dzięki możliwości oferowania spersonalizowanych polis łatwiej jest im budować dobre i  długofalowe relacje z klientami.

Z punktu widzenia TU ważną korzyścią z inwestowania w cyfryzację jest również optymalizacja kosztów prowadzenia działalności. Wiele podstawowych procesów związanych ze sprzedażą ubezpieczeń można zautomatyzować, a inne efektywnie wspierać, czego doskonałym przykładem są chatboty usprawniające komunikację z klientami.

Co czeka nas w przyszłości personalizacji ubezpieczeń?

W opinii ekspertów z branży ubezpieczeniowej trend związany z  personalizacją ubezpieczeń utrzyma się przez wiele kolejnych lat. Narzędzia AI do analizy Big Data dalej będą się dynamicznie rozwijać, pogłębiając możliwości w zakresie dostosowywania produktów ubezpieczeniowych do indywidualnych potrzeb klientów.

Jednocześnie sektor ubezpieczeń w najbliższym czasie będzie musiał zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, z których najpoważniejsze to:

  • szybko postępujące zmiany klimatu i powiązane z nimi nowe zagrożenia – większa częstotliwość powodzi, susz oraz innych groźnych zjawisk,

  • transformacja energetyczna – już dziś polskie TU prowadzą aktywne działania przy współpracy z rządem, których celem jest oferowanie produktów ubezpieczeniowych zmniejszających ryzyko inwestycji w odnawialne źródła energii,

  • utrzymanie klientów – stale rosnące koszty życia mogą zniechęcać ludzi do opłacania składek polis ubezpieczeniowych.

Jak MSM.pl pomoże Ci dostosować ofertę ubezpieczeniową do Twoich potrzeb?

Chcesz pracować jako mobilny agent ubezpieczeniowy lub otworzyć własną agencję, mając niczym nieograniczone możliwości personalizacji produktów dla klientów? Z naszym wsparciem będzie to możliwe – już dziś zapoznaj się z ofertą MSM! Współpracując z nami, możesz sprzedawać ubezpieczenia ponad 30 TU, mając dostęp do nowoczesnego systemu informatycznego wykorzystującego technologię AI. Gwarantujemy uczciwe i przejrzyste zasady, atrakcyjne prowizje oraz profesjonalne wsparcie na każdym etapie sprzedaży produktów ubezpieczeniowych.

Kim jesteśmy?

MSM to innowacyjna multiagencja sieciowa sprzedająca najlepsze ubezpieczenia. Ogromne doświadczenie, wielka wiedza, dbałość o zadowolenie Klientów oraz Multiagentów ubezpieczeniowych, a także intuicyjny CRM ubezpieczeniowy sprawia, że warto współpracować z naszą multiagencją.

Dołącz do nas na: Facebook Linkedin