Czy telematyka to przyszłość ubezpieczeń?
14 listopada, 2018| Ubezpieczenia
Coraz częściej mówi
się o cyfryzacji ubezpieczeń, między innymi pod postacią wykorzystania telematyki,
czyli połączenia ubezpieczeń, informatyki i telekomunikacji. Jak jednak takie
zmiany mogą wpłynąć na życie kierowców oraz pracę Agentów ubezpieczeniowych?
Czym jest Telematyka?
Umiejętne zbieranie danych
i ich odpowiednia analiza to klucz do sukcesu we współczesnym biznesie. Telematyka to zaś dziedzina
łącząca w sobie technologie informatyczne oraz telekomunikacyjne celem automatycznego
zarządzania informacją.
Telematyka jest wykorzystywana
w branży transportowej, przemysłowej, finansowej i ubezpieczeniowej. Wiele
opinii wskazuje na to, że jej znaczenie będzie systematycznie rosło, co może
zrewolucjonizować np. sposób ustalenia składek za polisy OC. W
ubezpieczeniach telematyka na już dość szeroką skalę jest wykorzystywana w
niektórych krajach zachodnich, a także azjatyckich. Tego typu rozwiązania
wkraczają już jednak także i do Polski.
W jaki sposób telematyka może funkcjonować w polskich ubezpieczeniach?
W kraju nad Wisłą telematyka w ubezpieczeniach nie jest
jeszcze mocno wykorzystywana. Z drugiej strony największe towarzystwa
ubezpieczeniowe planują jej wprowadzenie, a nawet wykonały już pierwsze istotne
działania w tym kierunku.
Rozwiązania telematyczne mogą przyjmować różne formy.
Można ją wykorzystać np. w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, a ich zasada
działania mogłaby wyglądać następująco:
1.
Kierowca umieszcza na w samochodzie specjalny nadajnik.
2.
Czujniki z tego nadajnika zbierają informację na
temat stylu jazdy kierowcy np. poprzez analizę osiąganych prędkości i
gwałtowności hamowania.
3.
Na podstawie zebranych danych algorytm ocenia
to, na ile dany kierowca jeździ bezpiecznie. Ta informacja jest zaś
uwzględniana przy szacowaniu składki OC.
Największy gracz na polskim rynku, czyli PZU planuje
wprowadzenie narzędzia PZU GO,
które ma właśnie oceniać styl jazdy kierowcy. PZU podkreśla, że wykorzystanie
tego narzędzia ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy w sytuacjach kryzysowych.
Jeśli dojdzie więc do wypadku, to czujniki wykryją to natychmiastowo i w razie
potrzeby pomoc zostanie automatycznie wysłana na miejsce zdarzenia. Rozwiązanie wykorzystujące
telematykę w ubezpieczeniach komunikacyjnych wprowadziła już także Ergo Hestia.
Co to może oznaczać dla kierowców?
Potencjalnie rozwiązania telematyczne mogą przynieść duże
korzyści dla kierowców. Po pierwsze zwiększyć może się ich bezpieczeństwo. Błyskawiczne
wysłanie pomocy na miejsce wypadku może mieć bowiem ogromne znaczenie, w takich
przypadkach liczy się przecież każda sekunda. Ponadto kierowcy świadomi tego,
że ich styl jazdy jest analizowany, będą mieć większą motywację do
bezpieczniejszej jazdy.
Dzięki telematyce także poziom składki za ubezpieczenia
komunikacyjne może być ustalany w dużo bardziej sprawiedliwy sposób. W takim
przypadku składki są bowiem ustalane na podstawie stylu jazdy konkretnego
kierowcy, a nie statystyk: jak ma to
miejsce obecnie. Może się więc okazać, że młody kierowca jeżdżący samochodem o
dużej pojemności silnika będzie miał naprawdę tanie OC, o ile tylko jego styl
jazdy będzie bezpieczny.
Z drugiej strony wielu kierowców może nie chcieć udostępniać
danych dotyczących swojego stylu jazdy ubezpieczalni, w trosce o swoją
prywatność. Inni mogą się obawiać, że ich styl jazdy zostanie zakwalifikowany
jako niebezpieczny, co potencjalnie mogłoby spowodować otrzymanie oferty
ubezpieczenia na wyższą składkę.
Przynajmniej na ten moment trudno także jednoznacznie
określić na ile tego typu system będzie działał w sposób prawidłowy i
bezawaryjny.
Jak telematyka może wpłynąć na pracę Agenta?
Branża ubezpieczeń ciągle się zmienia, a znaczenie
nowoczesnych technologii ciągle rośnie. Sytuacja na rynku raczej nie
ulegnie diametralnej przemianie z dnia na dzień, jednak z roku na rok znaczenie
telematyki, zaawansowanych algorytmów, czy też sztucznej inteligencji będzie
rosło.
Oczywiści nie oznacza to, że Multiagent ubezpieczeniowy poza znajomością ubezpieczeń i technik sprzedażowych będzie musiał być także specjalistą od telekomunikacji i informatyki. Ważne jest jednak to, aby miał on odpowiednie zaplecze. Chcąc osiągnąć sukces i zwiększać swoje wynagrodzenie współczesny Agent ubezpieczeniowy powinien więc współpracować z innowacyjną multiagencją, która ma doświadczenie i zna się zarówno na samych ubezpieczeniach, jak i nowoczesnych technologiach.
Czy szkodowi klienci muszą płacić więcej?
Jak szybko otrzymać odszkodowanie?
Popularne
Kim jesteśmy?
MSM to innowacyjna multiagencja sieciowa sprzedająca najlepsze ubezpieczenia. Ogromne doświadczenie, wielka wiedza, dbałość o zadowolenie Klientów oraz Multiagentów ubezpieczeniowych, a także intuicyjny CRM ubezpieczeniowy sprawia, że warto współpracować z naszą multiagencją.