Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Czy telematyka to przyszłość ubezpieczeń?

technologia OC ceny

Coraz częściej mówi się o cyfryzacji ubezpieczeń, między innymi pod postacią wykorzystania telematyki, czyli połączenia ubezpieczeń, informatyki i telekomunikacji. Jak jednak takie zmiany mogą wpłynąć na życie kierowców oraz pracę Agentów ubezpieczeniowych?

Czym jest Telematyka?

Umiejętne zbieranie danych i ich odpowiednia analiza to klucz do sukcesu we współczesnym biznesie. Telematyka to zaś dziedzina łącząca w sobie technologie informatyczne oraz telekomunikacyjne celem automatycznego zarządzania informacją.

Telematyka jest wykorzystywana w branży transportowej, przemysłowej, finansowej i ubezpieczeniowej. Wiele opinii wskazuje na to, że jej znaczenie będzie systematycznie rosło, co może zrewolucjonizować np. sposób ustalenia składek za polisy OC. W  ubezpieczeniach telematyka na już dość szeroką skalę jest wykorzystywana w  niektórych krajach zachodnich, a także azjatyckich. Tego typu rozwiązania wkraczają już jednak także i do Polski.

W jaki sposób telematyka może funkcjonować w polskich ubezpieczeniach?

W kraju nad Wisłą telematyka w ubezpieczeniach nie jest jeszcze mocno wykorzystywana. Z drugiej strony największe towarzystwa ubezpieczeniowe planują jej wprowadzenie, a nawet wykonały już pierwsze istotne działania w tym kierunku.

Rozwiązania telematyczne mogą przyjmować różne formy. Można ją wykorzystać np. w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, a ich zasada działania mogłaby wyglądać następująco:

1.       Kierowca umieszcza na w samochodzie specjalny nadajnik.

2.       Czujniki z tego nadajnika zbierają informację na temat stylu jazdy kierowcy np. poprzez analizę osiąganych prędkości i  gwałtowności hamowania.

3.       Na podstawie zebranych danych algorytm ocenia to, na ile dany kierowca jeździ bezpiecznie. Ta informacja jest zaś uwzględniana przy szacowaniu składki OC.

Największy gracz na polskim rynku, czyli PZU planuje wprowadzenie narzędzia PZU GO, które ma właśnie oceniać styl jazdy kierowcy. PZU podkreśla, że wykorzystanie tego narzędzia ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy w sytuacjach kryzysowych. Jeśli dojdzie więc do wypadku, to czujniki wykryją to natychmiastowo i w razie potrzeby pomoc zostanie automatycznie wysłana na miejsce zdarzenia. Rozwiązanie wykorzystujące telematykę w ubezpieczeniach komunikacyjnych wprowadziła już także Ergo Hestia.

Co to może oznaczać dla kierowców?

Potencjalnie rozwiązania telematyczne mogą przynieść duże korzyści dla kierowców. Po pierwsze zwiększyć może się ich bezpieczeństwo. Błyskawiczne wysłanie pomocy na miejsce wypadku może mieć bowiem ogromne znaczenie, w takich przypadkach liczy się przecież każda sekunda. Ponadto kierowcy świadomi tego, że ich styl jazdy jest analizowany, będą mieć większą motywację do bezpieczniejszej jazdy.

Dzięki telematyce także poziom składki za ubezpieczenia komunikacyjne może być ustalany w dużo bardziej sprawiedliwy sposób. W takim przypadku składki są bowiem ustalane na podstawie stylu jazdy konkretnego kierowcy, a nie statystyk: jak ma to miejsce obecnie. Może się więc okazać, że młody kierowca jeżdżący samochodem o  dużej pojemności silnika będzie miał naprawdę tanie OC, o ile tylko jego styl jazdy będzie bezpieczny.

Z drugiej strony wielu kierowców może nie chcieć udostępniać danych dotyczących swojego stylu jazdy ubezpieczalni, w trosce o swoją prywatność. Inni mogą się obawiać, że ich styl jazdy zostanie zakwalifikowany jako niebezpieczny, co potencjalnie mogłoby spowodować otrzymanie oferty ubezpieczenia na wyższą składkę.

Przynajmniej na ten moment trudno także jednoznacznie określić na ile tego typu system będzie działał w sposób prawidłowy i  bezawaryjny.

Jak telematyka może wpłynąć na pracę Agenta?

Branża ubezpieczeń ciągle się zmienia, a znaczenie nowoczesnych technologii ciągle rośnie. Sytuacja na rynku raczej nie ulegnie diametralnej przemianie z dnia na dzień, jednak z roku na rok znaczenie telematyki, zaawansowanych algorytmów, czy też sztucznej inteligencji będzie rosło.

Oczywiści nie oznacza to, że Multiagent ubezpieczeniowy poza znajomością ubezpieczeń i technik sprzedażowych będzie musiał być także specjalistą od telekomunikacji i informatyki. Ważne jest jednak to, aby miał on odpowiednie zaplecze. Chcąc osiągnąć sukces i zwiększać swoje wynagrodzenie współczesny Agent ubezpieczeniowy powinien więc współpracować z innowacyjną multiagencją, która ma doświadczenie i zna się zarówno na samych ubezpieczeniach, jak i nowoczesnych technologiach.

Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów