Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Rozwój agencji ubezpieczeniowej – 6 ważnych zasad

Multiagencja Sukces Współpraca

Prowadzenie agencji ubezpieczeniowej to swego rodzaju misja. W końcu prowadzi się ją po to, by zapewniać klientom ochronę w przypadku zajścia sytuacji kryzysowych. Jednocześnie jest to też biznes, który przecież powinien nie tylko pokrywać koszty, ale także generować zyski. Oto 6 prostych, skutecznych i uniwersalnych zasad, którymi warto kierować się, aby rozwijać swój ubezpieczeniowy biznes.

1. Strategia to fundament rozwoju agencji ubezpieczeniowej

Sukces każdego biznesu, a zwłaszcza tego związanego z  ubezpieczeniami, zależy od planowania działań. Ustalenie strategii pozwala unikać chaosu, ułatwia wdrażanie skutecznych rozwiązań i  pomaga zarządzać całym biznesem.

O strategii, przynajmniej w ogólnym ujęciu warto myśleć już od momentu, w którym rozważa się wdrożenie pomysłu na biznes ubezpieczeniowy w życie. Optymalna sytuacja ma miejsce wtedy, gdy w  dniu otwierania własnej agencji ubezpieczeniowej ma się już plan rozwoju na kilka lat.

Model biznesowy powinien określać to, jak agencja ma wyglądać w pierwszym miesiącu, po roku, po dwóch latach itd. Najważniejsze jest tu określenie głównego sposobu pozyskiwania klientów. Za priorytet można postawić np. jak najszerszą rekrutację OWCA, którzy będą generować sprzedaż w ternie. Innym pomysłem jest skupienie się na bezpośredniej sprzedaży polis w siedzibie agencji. Sposobów na zdobywanie klientów jest znacznie więcej, a  zwykle najlepiej jest je łączyć. Najważniejsze jest to, by właściciel agencji miał na to plan i sukcesywnie go realizował.

2. Wyznaczanie celów kluczem do sukcesu

Założenie agencji ubezpieczeniowej powinno wiązać się nie tylko z opracowaniem strategii rozwoju, lecz także z wyznaczeniem celów. Po pierwsze działają one motywująco. Po drugie stopień ich realizacji pozwala ocenić to, czy agencja ubezpieczeniowa zmierza w dobrym kierunku, czy też potrzebne są zmiany dotyczące np. przyjętej strategii.

Dobry cel biznesowy powinien być wymierny, precyzyjny, możliwy do osiągnięcia i osadzony w konkretnym dniu. Przykładem takiego celu jest ustalenie sprzedaży rocznej na poziomie X złotych do 31.12.2020.

Cele sprzedażowe zwykle są najważniejsze. Ustalenie i  analizowanie realizacji celów powinno jednak dotyczyć przynajmniej kilku aspektów działania agencji ubezpieczeniowej. W przypadku biznesu ubezpieczeniowego przykładem takich kluczowych wskaźników efektywności jest procent klientów wznawiających polisy, czy liczba wystawionych polis w stosunku do przygotowanych ofert.

3. Dywersyfikacja sprzedaży sposobem na wyższe zyski

To naturalne, że początkujący agenci, czy też nowe agencje ubezpieczeniowe zwykle skupiają się na kilku produktach. Z czasem trzeba jednak dążyć, do tego, by sprzedawać ubezpieczenia każdego typu. W ten sposób zwiększa się portfel klientów oraz sprzedaż.

Agencja ubezpieczeniowa powinna też dążyć do maksymalizacji sprzedaży najbardziej dochodowych produktów. Przykładowo skupienie się wyłącznie na OC komunikacyjnym często generuje dużo pracy, sporą sprzedaż w  ujęciu ilościowym, ale już niekoniecznie spore zyski. Zupełnie inaczej może być przy polisach na życie.

Ważne jest również to, by docierać do klientów biznesowych, choć ich pozyskiwanie nie zawsze jest proste. Dość często zdarza się przecież, że jedna duża firma zapewnia większą sprzedaż i zyski niż nawet setki klientów indywidualnych.

4. Efektywna rekrutacja pracowników ma duże znaczenie

Wraz z rozwojem agencja ubezpieczeniowa zwykle szybko się rozrasta. Rozszerzanie sieci sprzedażowej o kolejne OWCA, czy też zatrudnianie kolejnych specjalistów ds. wsparcia sprzedaży to często najlepsza metoda skalowania sprzedaży.

Znaczenie ma jednak nie tylko ilość, ale także jakość. Właściciel agencji ubezpieczeniowej powinien więc przykładać dużą uwagę do tego, z kim nawiązuje współpracę. Ponadto powinien motywować pracowników i ich rozwijać. W przypadku pracowników etatowych często świetnie sprawdza się wynagrodzenie premiowe uzależnione od wielkości sprzedaży. Konieczne jest też zadbanie o wiedzę merytoryczną swoich pracowników. Każdy z nich powinien cyklicznie uczestniczyć w szkoleniach ubezpieczeniowych.

5. CRM, czyli cała agencja w jednym miejscu

Kilku pracowników, dziesiątki ludzi w grupie sprzedażowej, setki polis miesięcznie i tysiące innych spraw – prowadzenie agencji ubezpieczeniowej nigdy nie jest nudne. Jednocześnie jej właściciel ciągle podejmuje decyzje różnego typu, a wszystkie mają wpływ na rozwój firmy. Do tego, by były one trafne, konieczne jest pewne i szybki źródło informacji. Dlatego właśnie tak ważne jest to, by agencja ubezpieczeniowa korzystała z odpowiedniego oprogramowania dla agencji ubezpieczeniowej.

W dodatku CRM to nie tylko baza wszystkich potrzebnych informacji. Co ważniejsze, jest to narzędzie do optymalizacji pracy, obsługi klientów i zapewnienia poufności danych osobowych. Co równie ważne, takie oprogramowanie dedykowane agencji ubezpieczeniowej można otrzymać bez ponoszenia kosztów.

6. Współpraca zawsze ma sens

Własny biznes zawsze jawi się jako sposób na wręcz nieograniczone zyski. Faktycznie w branży ubezpieczeniowej można zarabiać naprawdę dużo. Z drugiej strony początki zupełnie samodzielnie prowadzonej agencji ubezpieczeniowej zwykle są trudne. Budowanie marki i portfela klientów to długotrwały proces. Równie trudne, jeśli nie trudniejsze jest osiągnięcie najkorzystniejszych umów z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Do tego wszystkiego dochodzi brak narzędziknow-how.

Wszystkie te problemy można rozwiązać. Wystarczy nawiązać partnerską współpracę, z kimś, kto na polskim rynku ubezpieczeniowym działa już ponad 10 lat i doskonale orientuje się w realiach rynkowych i sposobach na osiągnięcie sukcesu. Otrzymanie pomocy od doświadczonej multiagencji może okazać się najkorzystniejszym sposobem na rozwój swojego ubezpieczeniowego biznesu.

Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów