Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Szanse i wyzwania na rynku ubezpieczeń w 2020

Sukces Ceny Praca

Co zmienia się w ubezpieczaniach wraz z  nastaniem 2020 roku? Jakie szanse i wyzywania czekają na agentów i  całe multiagencje ubezpieczeniowe w kolejnych 366 dniach? Warto być na bieżąco, aby wykorzystywać pojawiające się okazje, świadczyć lepsze usługi i pozyskiwać nowych klientów.

400 tys. klientów czeka na ubezpieczenia zdrowotne

W ostatnich latach segment dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych rozwijał się niezwykle szybko. Jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń, pod koniec 2018 roku polisy tego typu były zawarte przez ponad 2,4 miliona Polaków. Rok później korzystało z nich już około 2,8 milionów obywateli.

Przewidywania wskazują, że w 2020 roku szybkie tempo rozwoju rynku ubezpieczeń zdrowotnych się utrzyma. Praktycznie pewne jest to, że liczba osób je posiadających przekroczy 3 miliony, a być może osiągnie nawet poziom 3,2 milionów. Dla agentów i całych multiagencji ubezpieczeniowych to ogromna szansa na wzrost sprzedaży. W końcu liczba potencjalnych klientów gotowych zawrzeć dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne wynosi mniej więcej 400 tysięcy.

Rekordowy wzrost kar za brak OC

W 2020 płaca minimalna wzrasta o aż 16%. To zaś oznacza proporcjonalne podwyżki kar dla kierowców, którzy nie mają ważnego ubezpieczenia OC na pojazd mechaniczny.

Kwota kary UFG za brak ważnego OC w 2020 roku [zł]

Typ pojazdu

Brak OC do 3 dni

Brak OC od 4 do 14 dni

Brak OC powyżej 14 dni

Samochód osobowy

1 040

2 600

5 200

Samochód ciężarowy

1 560

3 900

7 800

Inny pojazd

170430

870

Opracowanie na podstawie przelicznika UFG

Dane szacunkowe wskazują zaś na to, że w Polsce wciąż znajdują się setki tysięcy pojazdów bez ważnej polisy OC. Nadal ważne jest więc to, aby agenci ubezpieczeniowi uświadamiali swoich klientów na temat konsekwencji finansowych braku obowiązkowego ubezpieczenia.

Cena OC w 2020 roku

Wzrost kar za brak ważnego OC jest pewny. Trudniej przewidzieć tendencję zmian ceny tego ubezpieczenia. Ostatnie lata przyzwyczaiły kierowców do okresów względnej stabilizacji poziomu cen, przeplatanych z nagłymi podwyżkami i obniżkami.

Prawdopodobnie w 2020 roku należy spodziewać się niedużego wzrostu cen polis komunikacyjnych, jak i ubezpieczeń w ogóle. Przyczynić do tego może się inflacja, wzrost kosztów pracy oraz coraz wyższe odszkodowania wypłacane przez ubezpieczycieli.

Potencjalne wycofanie się AXA z polskiego rynku

Pod koniec 2019 roku agencja prasowa Reuters podała informacje o możliwości wycofania się towarzystwa ubezpieczeniowego AXA z Europy Środkowej, w tym z Polski. Może to mieć miejsce w 2020 roku, a za powód podaje się koncentrację tej grupy ubezpieczeniowej na rynkach azjatyckich.

Potencjalne opuszczenie rynku przez tego ubezpieczyciela nie powinno jednak mocno wpłynąć na stabilność polskiej branży ubezpieczeń. Udziały rynkowe AXA wynoszą bowiem zaledwie kilka procent.

Zmiany czekające całą branżę ubezpieczeń w 2020

Wedle przewidywań PIU w roku 2020 można spodziewać się ewolucji trendów zapoczątkowanych w ostatnich latach. Być może jednak wprowadzone zostaną zmiany prawne, które faktycznie zmienią sposób funkcjonowania całej branży ubezpieczeń. W 2020 można spodziewać się:

  • Prac nad zmianą ubezpieczeń komunikacyjnych. Od ostatnich dużych nowelizacji prawa w tym względzie minęło już ponad 8 lat. Wśród często pojawiających się pomysłów pojawia się chociażby powiązanie poziomu składek OC z wysokością otrzymywanych mandatów.

  • Regulacji unijnych związanych z zieloną energią, ryzykiem klimatycznym oraz sztuczną inteligencją, które w dłuższej perspektywie wpłyną także na branżę ubezpieczeń. Duża część prac regulacyjnych ma także dotyczyć cyberubezpieczeń. Ponadto UE ma zweryfikować efekty działania RODO.

  • Wzrostu sprzedaży dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Przewidywania mówią też o tym, że klienci w przypadku AC coraz częściej decydować się będą na wariant ASO. Jeszcze bardziej popularny stać ma się także BLS.

  • Dalszej cyfryzacji branży. Wykorzystanie technologii coraz mocniej wpływa między innymi na rozwój agencji ubezpieczeniowych.

Krótko mówiąc, 2020 dla agentów ubezpieczeniowych, multiagencji oraz klientów zapowiada się interesująco.

TAGI:

Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów