Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Jaki jest zakres obowiązków agenta ubezpieczeniowego?

praca sprzedaż

Kontakt z mnóstwem ludzi, analizowanie przeróżnych danych i  informacji, a do tego ciągły rozwój kompetencji i aktualizacja wiedzy — gdzie, jak gdzie, ale w branży ubezpieczeniowej nigdy nie ma miejsca na nudę. Jak jest jednak fundamentalny zakres obowiązków agenta ubezpieczeniowego? Czym pośrednik w sprzedaży polis zajmuje się każdego dni a w pracy?

Poszukiwanie klientów w zakresie kompetencji agenta

W zakresie obowiązków agenta ubezpieczeniowego zawsze znajduje się poszukiwanie klientów. Tak naprawdę, zwłaszcza na dłuższą metę szeroka baza klientów jest tu podstawą sukcesu zawodowego. Szczególnie ważne jest to, by klienci chcieli wracać do danego pośrednika ubezpieczeniowego. To najlepszy dowód na to, że praca została dobrze wykonana.

Budowanie i rozwijanie bazy klientów przejawia się na różne sposoby. Każdego dnia w pracy agent ubezpieczeniowy podejmuje szereg działań, mających na celu pozyskanie nowych klientów. Wśród nich pojawia się choćby zadbanie o rekomendację, aktywność w  sieci, czy nawiązywanie kontaktów z klientami B2B.

Doradztwo prowadzone przez agentów ubezpieczeniowych

W żadnym przypadku agenta ubezpieczeniowego nie można utożsamiać wyłącznie z kimś, kto sprzedaje polisy. Sprzedaż w tej pracy jest ważna, ale często nawet ważniejsza okazuje się umiejętność rozwiązywania problemów klientów. Nierzadko trzeba też rozwiać wszelkie wątpliwości klientów. Tymczasem nawet najbardziej doświadczeni agenci ubezpieczeniowi otrzymują zaskakujące pytania, na które nie zawsze łatwo odpowiedzieć.

Dlatego też pośrednik ubezpieczeniowy stale aktualizuje swoją wiedzę. Dotyczy to informacji na temat obecnej sytuacji rynkowej, czy znajomości działania nowych produktów ubezpieczeniowych. W  zakresie obowiązków agenta ubezpieczeniowego pojawia się więc bezustanny rozwój. Pomagają w tym choćby szkolenia. Współcześnie większość z nich jest prowadzona w trybie zdalnym, co ułatwia zarządzenie grafikiem.

Przygotowywanie ofert w zakresie obowiązków agenta

Znalezienie i nawiązanie kontaktu z klientem jest bardzo ważne. Równie istotne w zakresie obowiązków agenta ubezpieczeniowego jest przygotowanie oferty ubezpieczeniowej. Z jednej strony propozycja polisy powinna możliwie najszerzej zabezpieczać interesy klienta. Z drugiej każda oferta powinna być atrakcyjna cenowa. Znalezienie dobrego ubezpieczenia, w korzystnej cenie to często klucz do zawarcia umowy o ubezpieczenie.

Agenci ubezpieczeniowi przygotowują oferty ubezpieczenia w  internetowych kalkulatorach. W dobrej multiagencji w tym zakresie często wspierają ich specjaliści ds. kalkulacji ofert ubezpieczeniowych. Ważne jest też to, by w ramach współpracy z  multiagencją mieć dostęp do ofert jak największej liczby towarzystw ubezpieczeniowych. Wtedy to dużo łatwiej jest znaleźć korzystną ofertę dla klienta.

W zakresie przygotowywania ofert agenci ubezpieczeniowi regularnie nawiązują również kontakt z przedstawicielami samego towarzystwa ubezpieczeniowego. Czasem szybki kontakt telefoniczny z managerem sprzedaży ubezpieczyciela pozwala wynegocjować specjalne zniżki. Zaproponowanie takich zniżek istotnie zwiększa szansę na to, że klient zdecyduje się wykupić polisę.

Zakres obowiązków agenta ubezpieczeniowego — sprzedaż

Newralgicznym punktem w zakresie obowiązków agenta ubezpieczeniowego jest finalizacja sprzedaży. Każda podpisana i opłacona umowa o  ubezpieczenie to mniejszy lub większy sukces. Na sfinalizowanej sprzedaży mogą bowiem zyskać wszyscy. Klient będzie miał zabezpieczone swoje interesy. Ubezpieczyciel pozyska nowego klienta. Z kolei agent ubezpieczeniowy za swoją pracę otrzyma wynagrodzenie pod postacią procentowej prowizji.

W gruncie rzeczy sprzedaż w ubezpieczeniach to proces. To, czy uda się finalnie zawrzeć umowę o ubezpieczenie, zależy od tego, jak efektywnie przebiegły wcześniejsze etapy. Jeśli kontakt z klientem był rzeczowy i merytoryczny, a przygotowana oferta jest atrakcyjna, to szanse na sfinalizowanie sprzedaży są bardzo wysokie.

Praktyka pokazuje, że ogromne znacznie przy finalizowaniu sprzedaży mają także kompetencjie miękkie. Stąd poniekąd w zakresie obowiązków agenta ubezpieczeniowego pojawia się tez rozwój komunikatywności i  umiejętności działania pod presją czasu.


Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów